AutoNaOlej.cz
Časté dotazy a odpovědi
Od roku 2005 intenzivně a kontinuálně upravujeme motory v těchto oblastech:
Energetika: instalace nových a úpravy stávajích diesel motorgenerátorů na pohon oleji s vyšší viskozitou
Kogenerace - nové i stávající diesel motorgenerátory doplňujeme a modifikujeme pro pro využití odpadního tepla a zapojíme do topné soustavy
Doprava - upravujeme palivové soustavy silničních nákladních vozidel pro zajištění vyšší efektivity, méně spalin, lepší ekonomiky provozu a menšího dopadu na ekologii
Je pohon motoru jiným palivem než naftou legální?
Ano. Na každou alternativu k motorové naftě pamatuje Zákon o spotřební dani. Povinnost zaplatit spotřební daň vzniká uživateli okamžikem použití. Informujte se laskavě u svého správce daně. Jsou také rozdíly mezi pohonem motoru, výrobou tepla či obnovitelné elektřiny.
Jaké existují alternativy k naftě?
Naše zaměření je primárně na rostlinné oleje, ale během dlouholeté praxe jsme se setkali s dalšími možnostmi:
za studena lisované rostlinné oleje
za tepla lisované a použité rostlinné oleje (UCO - Used Cooking Oil) - podmínkou je zpracování tohoto rostlinného oleje fyzikálně-chemickým procesem zvaným degumming (odslizení - jde o odstranění fosforu a vodou rozpustných nečistot jako jsou soli, potravinová aditiva, barviva, ochucovadla apod.)
různé minerální recykláty jako například transformátorové chladící oleje, hydraulické a převodové oleje - podmínkou je odpovídající zpracování vstupní suroviny
živočišné sádlo
parafíny
Je ovlivněn nějak výkon a spotřeba motoru?
Naše oficiální stanovisko je že nikoliv.
Zkušenosti z provozu naznačují, že výkon motoru lehce vzroste a spotřeba lehce klesne. Důvodem jsou tyto skutečnosti:
horké palivo se snadněji ve válci vstřikovačem atomizuje a beze zbytku shoří - dokonaleji předá svoji energii
alternativy k naftě mají vyšší hustotu (motorová nafta 0,85Kg/L vs například rostlinný olej 0,92Kg/L)
Jaký je rozdíl mezi jednonádržovým a dvounádžovým systémem?
Drtivá většina dieselových motorů je stabilně poháněna motorovou naftou, mnohdy s biosložkou. Pro tyto motory je určen náš systém předehřevu paliva před vstupem do motoru Diesel-EcoTherm.
Při požadavku pohonu motoru vysoce viskózním palivem je nutné zajistit studený start motoru na motorovou naftu a až po zahřátí lze přepnout na alternativu. Před ukončením provozu motoru je nutné přepnout zpět na naftu. Tento systém zajišťuje pravidelný proplach motoru horkou naftou a předchází vzniku úsad. Pro dvoupalivové motory nabízíme dvounádržový systém s předhřevem DualFuel. Tak zajistíme dlouhodobě spolehlivý provoz motoru.
může se nafta ředit rostlinným olejem?
Ano. Rostlinný olej lze míchat s motorovou naftou, ale pouze v palivové nádrži daného motoru. Míchání nafty s rostlinným nebo jakýmkoliv jiným olejem mimo palivovou nádrž je "výrobou paliv a maziv", a to téměř nikdo nechce.
mohou být nové generace motorů poháněny alternativami?
Naše zaměření je primárně na motory s výkonem nad 100kW a zde máme pozitivní zkušenosti do emisní třídy Euro 6.
Motory nižších výkonů upravujeme do emisní třídy Euro 3.
Jsou vaše systémy úpravou či přestavbou?
Naše úpravy palivových systémů jsou provedeny pouze na přívodním vedení k motoru, na něm samotném se nic nemění. Nejsou změněny žádné vlastnosti.
Jedinou vyjímkou jsou přídavné nádrže, pokud jsou přidělány k silničnímu vozidlu pevně (nejde je ručně vyjmout), musí se taková nádrž zapsat do technického průkazu z důvodu změny poměru mezi pohotovostní a užitečnou hmotností.